Arabisch les voor kinderen en volwassenen

 

Attässies Elmotakamil   

De Attässies Elmotakamil (Integrated Foundation-curriculum) methode is een geaccrediteerde lesmethode speciaal voor kinderen en natuurlijk ook goed te gebruiken voor volwassenen. De leerlingen worden hierin stapsgewijs bekend gemaakt met de Arabische taal. Letter voor letter wordt kennis gemaakt met het alfabet om vervolgens de letters te plakken naar woorden en zinnen. Hierdoor wordt op een gestructureerde wijze lezen en schrijven in de Arabische taal geleerd.

Het concept is ontwikkeld om het onderwijzen van de Arabische taal met al zijn vaardigheden (luisteren, spreken, lezen en schrijven) te vergemakkelijken door het gebruik van aantrekkelijke en diverse interactieve middelen en methoden

Het bestaat uit zeven leerboeken, die in twee studiefasen worden gegeven.

Het 2 fasen concept

In de eerste fase (primair) verwerft de leerling volledig de vaardigheden van lezen en schrijven, naast de basisbeginselen van luister- en spreekvaardigheid, via de eerste vier niveaus van het curriculum: letters van het alfabet, klinkers en duur, sukun, tanween en shadda, en de regels van lezen en schrijven.

In de tweede (tussenfase) verwerft de leerling een nieuwe taalkundige woordenschat terwijl hij zijn woordenschat, structuren en zinnen herziet. Hij leert de principes van communicatie en de bepalingen van intonatie. Hij ontwikkelt ook enorm de vaardigheden van luisteren, spreken, lezen en schrijven door de laatste drie niveaus van het curriculum te bestuderen: woordenschatopbouw, grammaticale principes en regels voor gemakkelijke intonatie (Tajweed).

Docenten

De lessen worden verzorgd door gediplomeerde en zeer ervaren leerkrachten die ook speciaal de Attässies Elmotakamil training hebben gevolgd.

Kwaliteit

Om een goede kwaliteit te waarborgen hanteren we bij kinderen een maximum aantal leerlingen van 15 per klas. Hierdoor kan de docent de aandacht beter verdelen en kan er "maatwerk" aangeboden per groepen kinderen (onder gemiddeld, gemiddeld en bovengemiddeld). 

Bij volwassenen hanteren we een maximum van 20 leerlingen per klas.

 

Lesinstrumenten

Naast het gebruik van boeken, maken we ook gebruik van diverse andere instrumenten om het leerproces te ondersteunen. Denk hierbij aan het gebruik van kleuren bij letters, het vormen van letters met klei, het tekenen van letters en woorden, en andere creatieve benaderingen. Bovendien maken we gebruik van rollenspellen om de lesstof op een interactieve en levendige manier over te brengen. Tijdens deze rollenspellen worden verhaallijnen nagespeeld die zich kunnen afspelen in bijvoorbeeld een winkel of apotheek, waardoor de leerlingen de woorden op speelse wijze leren gebruiken in alledaagse situaties.

Praatje-Plaatje-Daadje

Ons programma, Praatje-Plaatje-Daadje, omvat naast deze fysieke instrumenten ook het gebruik van de maatschappelijke context waarin de leerlingen, vooral kinderen, zich bevinden. Hierbij maken we gebruik van sport en spel, en kunst en cultuur om het Arabische vocabulaire op organische wijze uit te breiden. Bijvoorbeeld, een uitje naar het museum of een speeltuin wordt zorgvuldig voorbereid en geïntegreerd in onze lessen, zodat de leerlingen al kennismaken met de kernwoorden die relevant zijn voor de activiteit.

Tijdens het Praatje-gedeelte worden deze aspecten in de lessen ingebed, waardoor het Arabische vocabulaire op een natuurlijke manier groeit.

In het plaatje gedeelte wordt de activiteit daadwerkelijk uitgevoerd, waarbij speciale aandacht wordt besteed aan de kernwoorden en andere relevante woorden die tijdens de activiteit naar voren komen. Hierin krijgen de kinderen te zien wat de attributen dan wel het spel of andere aspecten zijn en hoe deze in het Arabisch genoemd worden. 

Na afloop van de activiteit wordt er in de les opnieuw aandacht besteed aan de activiteit, waarbij de kinderen worden uitgenodigd om de geleerde woorden te herhalen door middel van actieve rollenspellen of andere herhalingsmethoden. Zo zorgen we ervoor dat de leerlingen niet alleen passief leren, maar ook actief betrokken zijn bij het leerproces, wat bijdraagt aan een effectieve taalverwerving.

Thematisch leren bij Stichting Alief

Bij Stichting Alief werken we met thema’s die de belevingswereld van kinderen prikkelen en hen op een inspirerende manier uitdagen. Door thematisch te werken willen we niet alleen de fantasie, maar ook de cognitieve en emotionele ontwikkeling van onze kinderen verrijken.

In de Arabische lessen verdiepen we ons in de verschillende thema’s door verhalen te lezen, nieuwe woorden te leren en taalvaardigheden te oefenen. Deze thema’s zijn niet alleen leerzaam, maar brengen de taal tot leven in een context die voor de kinderen herkenbaar en boeiend is.

We beperken ons echter niet tot taalonderwijs alleen. Om de beleving compleet te maken, ondernemen we samen met de kinderen verschillende activiteiten zoals museumbezoeken, theatervoorstellingen, sport en spel. Ook organiseren we toneelstukjes rondom de thema’s waarin de kinderen hun creativiteit en samenwerking kunnen laten zien. Dit maakt de thema's tastbaar en toegankelijk, en zorgt ervoor dat kinderen het geleerde direct kunnen toepassen en ervaren.

Met deze activiteiten brengen we de thema's tot leven op een speelse en interactieve manier. Ons doel is niet alleen om de taalvaardigheden van de kinderen te versterken, maar ook om hun creativiteit, verbeelding en sociale vaardigheden te stimuleren. Op deze manier combineren we leren en plezier, en creëren we een leeromgeving waarin kinderen zich volop kunnen ontwikkelen.

Lesprogramma kinderen 2023-2024

De groepen zijn als volgt ingedeeld:

Groep                            Dag                     Tijdstip

Groep 1A                      Donderdag      16:00 – 18:00

Groep 2A                     Donderdag      16:00 – 18:00

 

Groep 1B                      Donderdag       18:15 – 20:15

Groep 2B                     Donderdag        18:15 – 20:15

 

Groep 1A                      Vrijdag                16:00 – 18:00

Groep 2A                      Vrijdag                16:00 – 18:00

 

Groep 1B                      Vrijdag                18:15 – 20:15

Groep 2B                      Vrijdag                18:15 – 20:15

 

 

Lesprogramma volwassenen 2024-2025

We verzorgen vanaf september 2024 speciale lessen voor vrouwen (vanaf voortgezet onderwijs). Schrijf je snel in!

Groep                            Dag                     Tijdstip

Groep VD 1               Woensdag          09:30 – 11:30

Groep VD 2              Woensdag          18:30 – 20:30

 

Lesrooster 2024

Overzicht van de vakanties, uitgevallen- en in te halen lesdagen.

Geen les:

NTB

Inhaaldagen:

NTB

Voorjaarsvakantie:

NTB

Wijziging lestijd (i.v.m. Ramadan)

NTB